Suget, det berömda suget...

. . .efter att spela trummor har satt in med besked. Då mina kära, älskade sonortrummor för tillfället står inlåsta i ett förråd (fan, vilket konstigt ord egentligen) i huset där vi repar, på grund av inbrottet, så är det en praktisk omöjlihet att få lira lite. Det gör fysiskt ont, strax nedanför mjälten..en molande smärta.

Jag älskar att spela trummor. Det är så sjukt roligt och avkopplande. Att efter en stressig dag få åka hem, byta om till sköna träningskläder, packa ned iPoden och sticka till replokalen för att lira trummor är helt underbart. Jag brukar börja med lite allmänt bankande, sköna takter, lite solo, feta fills..sen trycker jag igång iPoden och spelar till den skiva som för dagen fyller min kropp med trumsug. Det kan vara Solomon Burke, Mastodon, Looptroop, Groundation, Chris Cornell, Bad Religion eller vad fan som helst.

Ibland när jag sitter där bakom trummorna så blir jag sugen på att skapa en ny uppsättning. Det är unikt med trummor, man bygger instrumentet runt sig och har därför väldigt många möjligheter. Jag brukar rotera mellan tre uppsättningar:

Så ska det låta-setupen: Vanlig bland yrkesmusiker, därav namnet. Två hängpukor, ovanför baskaggen. En golvpuka. Mycket ergonomisk och tight setup, ser dock lite musikskola ut, och begränsar ganska starkt placeringen av riden. Hittar ingen bild av mina trummor uppställda såhär, men här kommer någon annans:


Rocksetup:
Funkar till det mesta, trots namnet. Vanlig bland rock/punk/blues-trummisar. En hängpuka, en/två golvpukor. Skön som fan, svinbra rideplacering, snyggast av alla (mina trummor):




Fattigmans-metal: En riktig metalsetup har två baskaggar, därav namnet. Två hängpukor förskjutna till vänster om kaggen, en/två golv. Skön, bra rideplacering, men ganska ful om man (som jag) bara har en kagge. Hittar inga bra bilder på mina trummor med denna setup, så det blir någon annans:



Icke att förväxla med en äkta metalsetup:



Nästa gång funderar jag på att köra något oortodoxt, bara for the hell of it.

Sådärja, nu har jag tråkat ut er! Jag spenderar även en stor del av min vakna tid med att tänka på trummor, läsa trumtidningar, diskutera trummor på forum, titta på andras trummor, fundera på framtida köp av trummor, spela trummor på bord. Det har gått så långt så att jag varje kväll innan jag somnar tänker en stund på trummor. Inatt drömde jag att jag var på en stor musikaffär i USA och testade konstiga trummor och en Sabian oZone-crash



Den lät bra. Jag ska köpa en sen.

Jag är alltså en riktig nörd, och stolt över det. Tänk om jag inte hade haft musiken, då kanske jag hade varit intresserad av (hemska, hemska tanke) sport. Fyfan vad lame, nej tacka vet jag musik!!! Det är ju ascoolt, till skillnad från exempelvis fiske, jakt, sport, datorer, bilar eller annat krafs! Fyfan!

Kommentarer
Postat av: Neumann

Kul att veta att min inte är ensam som tänker på trummor 24/7!



Btw: Rocksetupen är den ända setupen ;)

2008-12-21 @ 21:53:24
Postat av: John

Ja, den är härlig.Önskar att jag hade en 16" så att jag kunde köra den fullt ut.

2008-12-21 @ 23:04:51
URL: http://doghound.blogg.se/

Speak up, fool!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0